Business Plan

Business Plan

Συνεχώς κάνουμε αναφορά για το Business Plan είτε στο εσωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης είτε από η αναφορά γίνεται από το εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης, δηλαδή είτε από τραπεζικά ιδρύματα, είτε από συνεργάτες είτε από πελάτες ή προμηθευτές. Να τονίσουμε ότι υπάρχει διαφοροποίηση στην αποτύπωση ενός Επιχειρηματικού Σχεδίου, στα Κεφάλαιο και στην Ανάλυση του ανάλογα για τον αποδέκτη αυτού (τράπεζα, προμηθευτή, fund κ.α.). Τι περιλαμβάνει όμως το Business Plan;

Το Business Plan αποτελεί ένα από τα βασικά θεμέλια για την ορθή λειτουργία μιας επιχείρησης μαζί με την άντληση κεφαλαίων, είναι ένας «χάρτης» που δείχνει στα μέλη μιας εταιρείας, στη διοίκηση και στους μετόχους της την πορεία που θα ακολουθήσουν, καθώς και τον «τελικό προορισμό».

person wearing watch on table
person wearing watch on table

Ενα Επιχειρηματικό Σχέδιο ξεκινάει με την Περίληψη του. Εδώ περιγράφουμε τι κάνει η επιχείρησή σήμερα και πού επιθυμεί η διοίκηση της να την οδηγήσει. Δηλαδή, στην εισαγωγή γίνεται αναφορά στην αποστολή, το όραμα, τους στόχους, τις εκτιμήσεις και τις στρατηγικές επιτυχίας της επιχείρησης. Αποτελεί παράλληλα ένα εργαλείο να «κεντρίσει» το ενδιαφέρον δυνητικών επενδυτών η δανειοδοτών. Συνήθως, επειδή περιγράφονται όλα τα δυνατά στοιχεία του επιχειρηματικού πλάνου, η περίληψη γράφεται τελευταία αφού προηγουμένως έχουν ολοκληρωθεί όλα τα επόμενα κεφάλαια.

Επόμενο κεφάλαιο ακολουθεί ανάλυση αγοράς και του κλάδου δραστηριοποίησης καθώς και στην αγορά στην οποία στοχεύει η επιχείρηση.

Επόμενο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στις υπηρεσίες, στα προϊόντα και στους πελάτες της επιχείρησης, υφιστάμενους και δυνητικούς. Στο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στα προϊόντα, τυχόν καινοτομίες, στοιχεία διαφοροποίησης από τον ανταγωνισμό, σχέδια σε ανάπτυξη κ.α.

Επόμενο κεφάλαιο ακολουθεί το σχέδιο μάρκετινγκ της επιχείρησης. Γίνεται ανάλυση το value proposition, τον τρόπο και ρυθμό διείσδυσης και εξέλιξης στην αγορά, το πώς και πού οι υπηρεσίες και/η προϊόντα της επιχείρησης πωλούνται καθώς και την τιμολογιακή πολιτική. Αποτυπώνεται η εκτίμηση των πωλήσεων για το επόμενο χρονικό διάστημα, 3ετία, 5ετία ή 10ετία.

Σε επόμενο κεφάλαιο γίνεται αναφορά και αποτύπωση στην διοίκηση και οργανωτική δομή της επιχείρησης καθώς και στις υφιστάμενες υποδομές που χρησιμοποιούνται για τη λειτουργία της.

Σε επόμενο κεφάλαιο γίνεται αποτύπωση της απαιτούμενης χρηματοδότησης καθώς και τον σκοπό αυτής. Η διαχρονική εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών της επιχείρησης καθώς και η παρούσα οικονομική της κατάσταση αιτιολογούν και στηρίζουν τις μελλοντικές ανάγκες της επιχείρησης, όπως για παράδειγμα τα οικονομικά αποτελέσματα των τελευταίων τριών ετών, το cash flow κλπ.

Η SWOT Analysis αποτελεί σημαντικό τμήμα ενός Επιχειρηματικού Σχεδίου γιατί με πολύ παραστατικό και συμπυκνωμένη μορφή δείχνει στο λήπτη του βασικά στοιχεία της επιχείρησης καθώς και για τις προοπτικές της.

Τέλος, η σύνοψη του Επιχειρηματικού Σχεδίου σε άμεση σχέση με την Εισαγωγική Περίληψη του, αποτελούν σημαντικά σημεία στα οποία ο μελετητής του επιχειρηματικού σχεδίου είτε θα «δεχθεί» είτε θα «απορρίψει» το Επιχειρηματικό Σχέδιο στο σύνολο του.

Να τονίσουμε, ότι είναι απαραίτητο κατά τη σύνταξη ενός επιχειρηματικού σχεδίου να καταγραφούν τα πραγματικά στοιχεία και οι ρεαλιστικές προσδοκίες και ανάγκες της επιχείρησης, διότι σε διαφορετική περίπτωση η επιχείρηση και η διοίκηση της βρίσκονται σε έκθεση απέναντι στον λήπτη του Σχεδίου.

Μελέτες Βιωσιμότητας

Ως μελέτη σκοπιμότητας/ βιωσιμότητας ορίζουμε τη διαδικασία εντοπισμού προβλημάτων και ευκαιριών, στοχοθέτησης, εξεύρεσης κατάλληλων λύσεων καθώς και της στάθμισης των μειονεκτημάτων και των πλεονεκτημάτων των διάφορων εναλλακτικών. Εάν η μελέτη δείχνει ότι η επιχειρηματική ιδέα είναι βιώσιμη, το επόμενο στάδιο είναι η υλοποίηση της. Τα αποτελέσματα της μελέτης βιωσιμότητας συμβάλλουν στον αναλυτικό σχεδιασμό και μειώνουν τον χρόνο συλλογής πληροφοριών κατά την διάρκεια υλοποίησης του επιχειρηματικού σχεδίου

Σκοπός της οικονομοτεχνικής μελέτης είναι να εξετάσει την βιωσιμότητα της επένδυσης, εντοπίζοντας παράλληλα πιθανές αδυναμίες και να δώσει απάντηση στο εξής ερώτημα:

“Θα είναι επιτυχής η επένδυση;”

green plant in clear glass cup
green plant in clear glass cup

Οι μελέτες σκοπιμότητας/ βιωσιμότητας περιλαμβάνουν αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τη δομή της επιχείρησης, τα προϊόντα της, τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται, το σύστημα αποθήκευσης και διανομής της, τους παραγωγικούς συντελεστές της καθώς και οποιαδήποτε άλλη πληροφορία θεωρείται σημαντική για τη λειτουργία της.

Μία Μελέτη Βιωσιμότητας περιέχει κατ' ελάχιστο:

Περιγραφή της επιχείρησης
Το προϊόν ή οι υπηρεσίες που προσφέρονται και πως θα διανέμονται στα τελικά σημεία ζήτησης.

Έρευνα αγοράς (κλαδική ανάλυση)
Περιλαμβάνει την περιγραφή του κλάδου, τις τρέχουσες συνθήκες που επικρατούν σε αυτόν, τις προοπτικές του, τον ανταγωνισμό, τις προβλεπόμενες πωλήσεις του κ.α.

Τεχνικός σχεδιασμός / έλεγχος
Περιγράφει την πορεία των προϊόντων που ακολουθείται μέχρι την τελική διανομή τους στα σημεία πώλησης (π.χ. αγορές υλικών, σύστημα αποθήκευσης και διανομής, έδρα επιχείρησης και τόπος παραγωγικών εγκαταστάσεων, απαιτούμενη τεχνολογία κ.α.).

Χρηματοοικονομική μελέτη βιωσιμότητας
Περιλαμβάνει προβλέψεις σχετικά με το απαιτούμενο αρχικό κεφάλαιο, τις πηγές χρηματοδότησης, την απόδοση των χρησιμοποιούμενων κεφαλαίων κ.α.

Οργανωτική σκοπιμότητα
Λαμβάνει υπόψη το θεσμικό πλαίσιο και την δομή της επιχείρησης (μπορεί να περιλαμβάνει και πληροφορίες σχετικά με το επαγγελματικό παρελθόν και την εμπειρία των κυρίων φορέων της επιχείρησης)Ως μελέτη σκοπιμότητας/ βιωσιμότητας ορίζουμε τη διαδικασία εντοπισμού προβλημάτων και ευκαιριών, στοχοθέτησης, εξεύρεσης κατάλληλων λύσεων καθώς και της στάθμισης των μειονεκτημάτων και των πλεονεκτημάτων των διάφορων εναλλακτικών. Εάν η μελέτη δείχνει ότι η επιχειρηματική ιδέα είναι βιώσιμη, το επόμενο στάδιο είναι η υλοποίηση της. Τα αποτελέσματα της μελέτης βιωσιμότητας συμβάλλουν στον αναλυτικό σχεδιασμό και μειώνουν τον χρόνο συλλογής πληροφοριών κατά την διάρκεια υλοποίησης του επιχειρηματικού σχεδίου.

Συμπεράσματα
Περιγράφει το πώς η επιχείρηση θα εκπληρώσει τους στόχους της. Οι εκτιμήσεις και οι αναλύσεις που περιλαμβάνονται στην μελέτη σκοπιμότητας πρέπει να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα γιατί οι μέτοχοι δεν θα εκτιμήσουν μόνο το τελικό συμπέρασμα αλλά θα ελέγξουν και τις παραμέτρους που το διαμορφώνουν.